Rymd

Uppdrag 1.
Det första uppdraget var väldigt enkelt. Rymd.
Eftersom att jag inte visste vilken nivå jag skulle lägga uppdraget på så gav jag henne ett ganska brett tema att fritt experimentera med. Inför uppdraget fanns inga begränsningar utan Hanna hade lika fria händer som temat på uppdraget omfattar. /erik

Fotografens motivering:

Om det är något den gamle refven och tillika föreläsaren Bo Styf (som för övrigt alltid stampade omkring i ett par smutsgråsvarta gummistövlar och aldrig famlade (på det där förvirrade viset som bara han och världens övriga matematikprofessorbefolkning kan) utanför dörren utan sin mystiska lilla axelväska vars okända innehåll spenderades många raster för oss oskyldiga färskingstudenter att diskutera) via Flerdimensionell Analys 6 p lade tillrätta för mig är att rymd är detsamma som volym. Typ. Därför var det volym och inga schwomschowm-lasersvärd/ljussablar som poppade upp när jag fick uppdraget Rymd. Det trixiga med volym, bara, är att det tack vare logikens järnhårda näve begränsas av en yta och jag var
f u l l k o m l i g t ointresserad av ytan. Tomrummet är det viktigaste, ffs, det vet ju t o m min krokilärare och hon pratar som om hon är hög hela tiden (så kan det gå när man spenderar sitt liv inandandes balsamterpentin och/eller folhögskoleskabb).
Så jag började fundera.
Och jag funderade.
Ett tag var jag till och med ivrig att få skulptera lite själv, bara för att styra upp situationen. Men en skulptur skulle vara lite att komma ifrån ämnet och att inte ta steget fullt ut mot fotografin (föreställ er mig sittandes i ett mörkt hörn, med oljefärg krigsmålat i ansiktet (inte helt hälsosamt), försvarandes med vässade penslar mot alla som försökte göra intrång på mitt område…ungefär så var jag till en början när jag började tänka på att köpa D80:n, som om det på något vis skulle inkräkta på måleriet).
Men så till slut kom jag på det. Någonstans begravt i minnet fanns en neonskulptur som exakt kunde uppfylla mina krav på ”volym utan yta”.
Klick.
Klar.

Svårare än så var det inte. Sen att det dessutom blev lite piuhpiuh (ja, så låter laserpickadoller) skadade knappast. /Hanna




Uppdragsgivarens utlåtande:
Klart godkänd. När jag delade ut uppdraget tänkte jag rymd som i science-fiction med yttre rymden, laserkanoner och utomjordlingar. Jag visste att Hanna skulle tänka rymd som i utrymme men jag trodde inte att hon skulle lyckas med att fånga en bild som innehöll både en sci-fi-känsla och rymd som i utrymme. Men som bilden här ovanför visar så lyckades hon helt perfekt med uppgiften och när jag såg den visste jag att det inte skulle räcka med att höfta iväg uppgifter hur som helst utan att det krävs lite tankeverksamhet från mig som uppdragsgivare för att kunna möta och mata hennes talang och fantasi. /erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0